پژو 207i” که در واقع همان 206 پلاس (در بازار های جهانی) است ، در ایران با سطح تجهیزات استاندارد و جعبه دنده دستی و اتوماتیک به بازار عرضه می شود.
آشنایی با خودروی 207 i
پژو 207i خودرویست که ایرانخودرو در سال های آغازین تحریم ها شروع به مونتاژ آن در داخل کشور کرد که با افزایش فشارها عرضه پژو 207 در ایران با مشکل روبرو شد . پس از پایان تحریم های بخش خودرو قرار بر تولید فیس لیفت جدید پژو 207 در ایران شد . در واقع هر دو مدل قدیم و جدید 207i ظاهرشان شبیه 207 بوده و در باطن همان 206 هستند !پژو 207آی دارای طراحی اسپرت و امکانات و تجهیزات مناسبی است . 207i به دلیل چابکی و قابلیت های حرکتی مناسب ، مصرف سوخت پایین ، استفاده از پیشرانه با قدرت بالا و سازگاری با استانداردهای داخلی از محبوبیت مطلوبی برخوردار است . پژو 207 آی که در واقع همان 206 پلاس (در بازار های جهانی) است ، در ایران با سطح تجهیزات استاندارد و جعبه دنده دستی و اتوماتیک به بازار عرضه می شود .پژو207 با جاده های کشور ، کیفیت سوخت و آب و هوای داخلی سازگاری دارد . همچنین پژو 207i اتوماتیک جدید در سال 1396 توانسته است چهار ستاره کیفی دریافت و در صدر رده بندی کیفیت خودرو های تولید داخل قرار گیرد.
نمای خارجی
در ابتدای توضیحات باید اعتراف کنیم که برای اولین بار، نتایج یک فیس لیفت وطنی بر روی یک خودرو غیر وطنی از نظرمان نسبتا مثبت بود....! و احتمالا بخش عمده این دید مثبتی که با دیدن 207 جدید در ذهن ایجاد شد ، تغییرات بسیار کم و محدود اعماال شده بر نمای خارجی 207 بود....، تغییراتی مختصر ، اما نسبتا مفید….
در نمای جلو ، با همان سپر 206+ روبرو می شوید، فرم و ساختار گلگیر ها ، جلو پنجره و کاپوت هم تغییری نکرده بود و تنها قطعات متفاوت ، چراغ هایی هستند که گرافیک داخلی آنها بازنگری شده و یک ردیف لامپ LED نیز در نقش چراغ های روشنایی روز(دی لایت) به ردیف بالایی آن ها اضافه شده است....
پژو 207i از نمای مقابل
LED های روزتاب کیفیت خوب و نور کافی ایجاد کرده بودند و در به روزتر به نظر رسیدن خودرو نقش زیادی داشتند....
در نمای جانبی تغییر خاصی دیده نمیشود و حتی رینگ های آلومینیمی خودرو هم مشابه قبل هستند ، تنها قسمت متفاوت 207 جدید با مدل قدیمی در نمای کنار، آینه های جانبی جدید هستند....، آینه هایی که اتفاقا به نظر نگارنده به دلیل فرم جعبه ای شکلی که دارند(برخلاف آینه های 206 و 206+) یکی از نقاط ضعف 207 جدید در طراحی محسوب میشوند و هماهنگی زیادی با فرم تخم مرغی شکل خودرو ندارند....
چراغ های راهنما نیز از روی گلگیر ها به صورت یک نوار LED روی آینه های جدید منتقل شده اند....،نکته ای که آن روز با آن مواجه شدم ، نور کم این راهنماها در طول روز بود که با دقت بیشتر ،دریافتیم ایران خودرو از تنها دو لامپ SMD در آنها استفاده کرده که ای کاش با کمی سخاوت بیشتر از لامپ های بیشتری در انها استفاده میشد تا در طول روز هم درخشندگی کافی داشته باشند....
پژو 207i از نمای پشت
در نمای عقب نیز مثل جلو ، تغییر زیادی شاهد نیستیم و تنها قسمت های متفاوت ، چراغ ها و دوربین عقب نصب شده بالای پلاک هستند .فرم کلی چراغ های عقب حفظ شده و تنها گرافیک داخلی آنها تغییر کرده و چراغ خطر عقب به صورت طیفی تبدیل شده که باعث زیبایی دو چندان خودرو شده است. در بررسی نمای خارجی خودرو مورد نظر، شاید تنها نقطه ضعف ، آینه های جانبی بودند که انتظار میرفت در انتخاب آنها دقت بیشتری صورت گرفته باشد....و همینطور کمی بی دقتی در مونتاژ سپر عقب که امیدواریم در تولیدات آینده اصلاح شود تا بلکه شاهد خودرویی بی نقص در مونتاژ بدنه از سوی ایران خودرو باشیم...
- نام خودرو :پژو 207i اتوماتیک
- کشور سازنده :فرانسه
- سال (طراحی):2007
معرفی گیربکس AL4
گیربکس های اتوماتیک سیاره ای (AL4) متداولترین نوع گیربکس های اتوماتیک در خودروها می باشند. در این گیربگس ها انتقال قدرت از طریق مجموعه چرخ دنده های خورشیدی سیاره ای صورت می گیرد . سیستم کلاچ اتوماتیک آن هیدرولیکی است و دارای سیستم کنترلی الکترونیکی نیز می باشد در خودروهای 207،206، 206 اس دی و پارس اتوماتیک این گیربکس پیش از این نیز مورد بهره برداری قرارگرفته است. این گیربکس از نظر عملکردی به 2 گروه اتوماتیک و تیپ ترونیک (قابلیت تعویض دنده بصورت دستی) تقسیم می شود.
پژو 207i از نمای متفاوت
مشخصات فنی پژو 207i
پژو 207 اتوماتیک
- کد کلاس های خودرو 60002 60102
- نوع موتور TU5 TU5
- حجم موتور cc 1587 1587
- حداکثر توان موتور hp 105 اسب بخار در 5800 دور در دقیقه 105 اسب بخار در 5800 دور در دقیقه
- حداکثر گشتاور Nm 142 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه 142 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه
- نسبت تراکم 10.5 10.5
- تعداد سوپاپ 16 16
- نوع سوخت سازگار بنزین بدون سرب با اکتان 87 و 95 بنزین بدون سرب با اکتان 87 و 95
- سیستم انژکتوری پاشش چند نقطه ای پاشش چند نقطه ای
- استاندارد حد آلایندگی یورو4 یورو4
- حداکثر سرعت km/h 190 190
- شتاب صفر تا 100 ثانیه 11.6 12.6
- سیستم انتقال قدرت 5 دنده دستی اتوماتیک
- مصرف سوخت داخل شهر Lit/100 km 8.8 9.9
- مصرف سوخت خارج شهر Lit/100 km 5.4 5.5
- مصرف سوخت ترکیبی Lit/100 km 6.6 7.1
- طول خودرو mm 3900 3900
- عرض خودرو mm 1680 1680
- ارتفاع خودرو mm 1468 1468
- فاصله بین دو محور چرخهای عقب و جلو mm 2443 2443
- وزن خودرو بدون سرنشین با مخزن سوخت پر و بدون تجهیزات اضافی kg 1054 1096
- حجم فضای صندوق عقب Lit 245 245
- گنجایش مخز سوخت Lit 50 50
پژو 207i از نمای چپ
تجهیزات و امکانات رفاهی پژو 207
- استاندارد آلایندگییورو4
- ترمزسیستم ترمز ضد قفل (ABS و EBD و MBA), ترمز جلو دیسکی با سیستم خنک شونده, ترمز عقب دیسکی
- کیسه هوای ایمنیکیسه هوای راننده و سرنشین جلو
- فرمانهیدرولیک
- سیستم تهویهاتوماتیک
- سیستم صوتیسیستم مالتی مدیا با صفحه نمایش 7 اینچی لمسی + سیستم رهیاب+دی وی دی+پورت یو اس پی و بلندگو+دوربین دنده عقب
- چراغهاچراغ مه شکن جلو و عقب,قابلیت تنظیم ارتفاع نور چراغ جلو از داخل خودرو
- آیینه هاآینه های جانبی برقی هم رنگ بدنه
- شیشه هاشیشه بالابر برقی درهای جلو و عقب
- تزئیناتتریم خاکستری
- تجهیزات ایمنیایموبیلایزر, قفل مرکزی با ریموت , کمربندهای ایمنی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع, سنسور دنده عقب
- رینگ و لاستیکآلومینیومی
- صندلیصندلی راننده و سرنشین با قابلیت تنظیم4جهت بصورت دستی, پشت سری جلو وعقب
- سایر تجهیزاتموبایل هنذفری،کروز کنترل
پژو 207i از سرمه ای نمای پشت
تجربه ی رانندگی
با قرار گیری در پشت فرمان 207 خود را در موقعیت آشنایی خواهید یافت که با پژو 206 یکسان است. موتور به نرمی استارت خورده و نیروی آن از طریق یک گیربکس 5 دنده ی دستی به چرخ های جلو منتقل می شود. فرمان خودرو نیز خوش دست است اما اگر راستش را بخواهید نگارنده فرمان قدیمی را از این فرمان چند منظوره ی جدید خوش دست تر می داند. شتاب صفر تا صد کیلومتر خودرو 11.6 ثانیه است و حداکثر سرعت آن نیز به 190 کیلومتر بر ساعت می رسد. سواری پژو 207 در مقایسه با رقبایی چون رنو ساندرو خشک تر است اما در عوض هندلینگ لذت رانندگی بیشتری را ارائه می دهد و چسبندگی آن بر روی زمین به وضوح از ساندرو بهتر است. ترمزها نیز در هر چهارچرخ دیسکی هستند و توقف ایمن و مطمئنی را به کمک سامانه های ABS، EBD و EBA فراهم می کنند. موردی هم که بهتر است سازنده دقت بیشتری در خصوص آن به خرج دهد، کیفیت قطعات بکار رفته در این خودرو است به طوری که یکی از دوستان که پژو 207 خود را به صورت صفر کیلومتر از کارخانه خریداری کرده بود در کیلومتر 1600 فن دور تند خودرو از کار افتاد. فضای داخلی نیز از نظر ابعاد همانند قبل است و تغییری نکرده است که برای مقایسه باید گفت رنو ساندرو در این کلاس فضای بیشتری را ارائه می دهد. فضای صندوق بار 207 نیز 245 لیتر است که عددی مناسب برای یک خودروی هاچ بک است.
معایب پژو 207 آی
گیربکس
درباره ی گیربکس پژو 207 باید گفت که نامش AL4 است و دارای معایبی همچون:
- دارای تاخیر و ضربه های تقریبا شدید است.
- به موقع معکوس نمی دهد.
که این عیب پژو 207 باعث شده که در این بخش پژو 207 در برابر بعضی از رقیب هایش حرف زیادی برای گفتن نداشته باشد.
مونتاژ ضعیف
شاید این بخش مختص پژو 207 ساخته شده در ایران خودرو است و هرگز پژو 206 پلاس یا پژو 207 ساخت فرانسه این ایراد را نداشته باشند، به هرحال پژو 207 در کل دارای مونتاژ خوبی نیست و مهمترین آن هم این است که کابین کیفیت ساخت خوبی ندارد و حتی بعد از کمی استفاده صدای جیر جیر میدهد.
فضای داخلی
خوب می رسیم به عیب بعدی که باعث شده پژو 207 برای خانواده های نهایت 3 تا 4 نفره مناسب باشد، چرا که در بخش عقب هرگز نمیتوان احساس راحتی کرد، این ایراد افراد قد بلند را هم در مسافت های طولانی اذیت می کند، شاید بتوان گفت که رنو ساندرو از این نظر گوی سبقت را از پژو 207 ربوده است.
بالا بودن قیمت قطعات
اگر قبلا پژو 206 داشتید، مطمئنا گذرتان به تعمیرگاه افتاده است و متحمل پرداخت هزینه بالا برای تعویض یک قطعه شده اید. حال اگر قصد خرید پژو 207 را دارید باید به شما بگویم که این قیمت بالای قطعه در 207 هم وجود دارد، هرچند که مهندسین با متناسب سازی این خودرو سعی در رفع این ایراد داشته اند.(همان طور که در ابتدا مقاله توضیح دادم.)(با توجه به بازه قیمتی این بخش ایراد محسوب می شود.)
چراغ پژو 207i
محاسن پژو 207
موتور این خودرو که به موتور TU5 معروف است، قبلا در زیر کاپوت خودروهای داخلی خوبی جا خوش کرده است، که معروفترین آن پژو 206 تیپ 6 می باشد، این موتور قادر به تولید 105 اسب بخار قدرت در 5800 دور در دقیقه است و ماکزیمم گشتاورش هم 142 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه می باشد، درباره ی حجم موتور هم باید گفت که این موتور 1587 سی سی حجم را داراست.
آنقدر در کشور خودرو با موتور TU5 وجود دارد که نیازی به گفتن جزییات آن نیست، چرا که عده زیادی عاشق این موتور هستند و عده ای هم از آن ناراضی اما آنچه که مسلم است این است که این موتور در این بازه قیمتی موتور بسیار خوبی محسوب می شود، چرا که خودروهای دارای این موتور همواره چالاک و کم مصرف بوده اند، ناگفته نماند که عده ای معتقدند که با توجه به داخلی سازی این موتور از کیفیت آن کاسته شده است و هرگز نمی توان موتور TU5 فرانسه را با ایرانی آن مقایسه نمود. درباره ی رقبا پژو 207 هم باید گفت که رنو ساندرو هم که در زیر کاپوت خود موتور تندر 90 را دارد از این نظر در برابر پژو 207 کم نخواهد آورد، چرا که تندر 90 با توجه به طراحی ضعیفش به واسطه همین موتور خوب دارای محبوبیت در نزد ایرانیان شده است.
پژو 207 دارای مصرف سوخت بسیار خوبی است، مصرف سوخت شهری، جاده ای و ترکیبی پژو 207 به ترتیب برابر با 8٫8، 5٫4 و 6٫6 در هر صد کیلومتر است، که مطمئنا در میان رقبا ارقام بسیار خوبی به حساب می آیند.
در مورد شتاب صفر تا صد این خودرو هم باید گفت که 11٫6 ثانیه است و ماکزیمم سرعت 190 کیلومتر در ساعت را داراست،
پژو 207i با پژو 207 قبلی تفاوت هایی را دارد، در زیر به بیان این تفاوت ها می پردازیم
- اضافه شدن چراغ دی لایت به جلو
- کم شدن کمی از برامدگی چراغ 207 قدیمی
- تلسکوپی بودن چراغ نور پایین
- برجسته شدن چراغ عقب
- led شدن چراغ های عقب
- آینه بغل شکل تخم مرغی جدید پیدا کرده است.
- راهنمای led روی آینه ها نصب شده است.
- فرمان مالتی کنترل(کلید های کنترلی کروز کنترل ضبط و… دارد)
- سیستم صوتی تصویری(مانیتور 7 اینچ لمسی)
- سیستم پخش dvd دارد.
- navigation در سیستم مالتی مدیا
- اطلاعات سفری در سیستم مالتی مدیا(چقدر راه رفته، چه وقت روغنش عوض شده)
- پدال گاز برقی می باشد.
- دوربین دنده عقب که بالای پلاک سمت چپ است.
- کروز کنترل
در این بازه قیمتی هرگز نمی توان خودرویی را با چنین کابین جذاب و جوان پسندی پیدا کرد و قطعا طراحی داخلی و خارجی پژو 207i این خودرو را در برابر رقبایش به شدت جلو انداخته است.
پژو 207i سرمه ای از نمای مقابل
تفاوت پژو 207 و پژو 206 پلاس در حالت کلی
در رابطه با پژو 207 باید گفت که ما درباره ی یک خودرو جدید صحبت نمی کنیم، و داریم درباره یک فیس لیفت صحبت می کنیم، در کل خودروی پژو 206 در اروپا و کشورهایی که شریک تجاری پژو فرانسه هستند دارای محبوبیت خاصی بود و همین امر هم باعث فروش بالای این خودرو شد اما در یک زمان به علت تکراری شدن این خودرو شاهد کاهش فروش پژو 206 بودیم که همین امر باعث شد تا مسئولین و مهندسین پژو به فکر یک تغییر برای جلوگیری از این کاهش فروش بیفتند، و در آخر تصمیم به ساخت پژو 206 پلاس و پژو 207 گرفتند، پژو 206 پلاس و پژو 207 در کل شبیه هم بودند و فقط برای پوشش دادن تمام سلیقه ها با کمی تغییر و با دو نام مختلف عرضه شدند، تنها تغییر کلی این دو خودرو طراحی عقب آن ها می باشد و در سایر نقاط این دو خودرو به هم شبیه هستند.(البته تفاوت های جزیی دیگر هم دارند ولی آنقدر مهم و کلی نیستند.)
- پشت پژو 207 کمی به i20 شباهت دارد و یک شیشه مثلثی شکل در کنار آینه بغل دارد.
- پژو 206 پلاس همین خودروی پژو 207 موجود در ایران است. و نیازی به توضیح درباره ی آن نیست.
جالب است بدانید که در برخی از کشورهای شریک پژو هم به مانند ایران پژو 206 پلاس تولید می شود و کمپانی سازنده آنها هم این خودرو را به مانند ایران خودرو پژو 207 نامگذاری کردند.
شرایط بازار و رقبا
درحال حاضر که دو نسل بعد از پژو 206 یعنی پژو 208 وارد بازارهای جهانی شده و احتمالا در آینده نزدیک به ایران هم وارد میشود،ایران خودرو با تغییراتی در چراغ ها و داشبوردِ نسخه فیس لیفت شده پژو 206، آن را بانام مدلی جدید در بازار کشور عرضه میکند و مردم خسته از ماشین های قدیمی نیز برای خرید آن اقدام میکنند.... قیمت اعلامی ایران خودرو در حال حاضر برای این خودرو 41.920.000 تومان میباشد که اولین نمونه های تحویلی آن در بازار تا 45.500.000تومان نیز معامله میشوند...، اگر پیشینه و سن این 207 را نگاه کنیم ، قیمت تعیین شده بسیار گزاف به نظر میرسد ، اما با مشاهده وضعیت نابسامان بازار خودرو کشور و بررسی رقبای 207 در ایران و همینطور اختلاف قیمت حدودا 5 میلیون تومانی با 206 تیپ 5 ، به این نتیجه میرسیم که ایران خودرو با بهبود وضعیت عرضه و کاهش قیمتی ناچیز ، میتواند با 207 جدید به موفقیت قابل توجهی در بازار دست یابد....
در این بازه قیمتی، اصلی ترین رقبای 207 جدید رنو ساندرو دنده دستی، ام وی ام 315 جدید ،و برلیانس H320دنده ای هستند که به ترتیب با قیمت های43 ، 44 و 46 میلیون تومان عرضه میشوند...
پژو 207i در یک نگاه
طراحی خودرو زیبا و اسپرت 207آی از آخرین تکنولوژی های روز استفاده شده است. 207آی به دلیل چالاکی و قابلیت های دینامیکی بالا، مصرف سوخت پایین، قیمت مناسب، استفاده از موتور با قدرت بالا و مطابقت با استانداردهای روز اروپا از محبوبیت ویژه ای چه در میان جوانان و چه در میان خانواده ها در سطح جهان برخوردار شده است. پژو 207آی با ظاهری چالاک و استایلی زیبا و نمای داخلی شکیل، احساس آرامش و وقار خاصی را به سرنشینان خویش می دهد. در طراحی و تولید پژو 207آی از جدیدترین دستاوردهای فنی و مهندسی دنیا استفاده شده است. در ایران با سطح تجهیزات فول آپشن و در نوع گیربکس دستی و اتوماتیک به بازار عرضه می شود. 207آی علاوه بر ایران خودرو در کشورهایی که شریک تجاری پژو محسوب می شوند از قبیل برزیل، آرژانتین، مالز ی، چین نیز تولید و عرضه می شود.
207آی با توجه به نوع جاده های کشور، نوع سوخت موجود درکشور و آب و هوای مناطق مختلف ایران، متناسب سازی شده و با این موارد کاملاً همخوانی دارد. مصرف سوخت پائین موتور TU5 در کنار قدرت موتور بالای آن از جمله مزایای 207آی است. علاوه بر این خودروی پژو 207آی اتوماتیک جدید در سال 96 توانسته است 4 ستاره کیفی دریافت و در بالاترین رده بندی کیفیت خودروهای تولیدی ساخت داخل قرار گیرد.
شبکه گسترده فروش و خدمات پس از فروش ایران خودرو، کیفیت 207آی را تضمین می کند. دوام و عمر بالای قطعات خودرو می تواند در کاهش هزینه های نگهداری 207آی بسیار موثر باشد.