رچه در دنیای رقابتی امروز ساختن بهترین محصولات همیشه به سادگی امکان‌پذیر نیست به طوری که حتی کمپانیهای بزرگی نظیر مرسدس بنز به عنوان یک خودروساز پیشتاز در عرصه‌ی خودروسازی جهان تصمیم به تولید مدل های کوچک با موتورهای کم حجم و قیمت‌های مقرون به صرفه کرده است تا بتواند مشتریان بیشتری را به خود جلب کند. با این حال ماهیت و فلسفه‌ی وجودی مرسدس بنز را می‌توان بر اساس شعار تبلیغاتی آن تعریف کرد: بهترین یا هیچ!

مرسدس بنز span> S CLASS

گرچه در دنیای رقابتی امروز ساختن بهترین محصولات همیشه به سادگی امکان‌پذیر نیست به طوری که حتی کمپانیهای بزرگی نظیر مرسدس بنز به عنوان یک خودروساز پیشتاز در عرصه‌ی خودروسازی جهان تصمیم به تولید مدل های کوچک با موتورهای کم حجم و قیمت‌های مقرون به صرفه کرده است تا بتواند مشتریان بیشتری را به خود جلب کند. با این حال ماهیت و فلسفه‌ی وجودی مرسدس بنز را می‌توان بر اساس شعار تبلیغاتی آن تعریف کرد: بهترین یا هیچ!در این مطلب قصد داریم به معرفی یکی از بهترین محصولات این کمپانی بپردازیم: مرسدس بنز S CLASS.S CLASS شاهکار مرسدس بنز است، خودرویی که در تمام نسل‌های گذشته‌ی خود کاملا موفق ظاهر شده است و توانسته بافاصله‌ای فراوان از رقبای خود پیشی بگیرد. اس کلس در بین تمامی محصولات مرسدس بنز می‌تواند به عنوان یکی از لوکس‌ترین و ایمن‌ترین و درعین‌حال بزرگ‌ترین و قدرتمندترین و البته گران‌ترین تولیدات انبوه  محسوب شود بنابراین دور از انتظار نیست که S CLASS به عنوان بهترین مرسدس بنز شناخته شود. تعدادی از این اس کلس های نسل جدید هم موفق شدند قبل از به اجرا در آمدن قانون منع ورود اتومبیل‌های لوکس به کشورمان وارد شوند. خودروی S 500 مدل 2014 مرسدس بنز در بازار ایران با قیمتی بیشتر از 3 میلیارد تومان خرید و فروش می‌شود، این خودروی بسیار لوکس اکنون در سطحی برابر با لیموزین‌های اشرافی قرار گفته است. در این مقاله تلاش می‌کنیم این خودروی باشکوه را از جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار دهیم.

طراحی ظاهری
در یک کلام می‌توان گفت که تا به حال هیچ یک از محصولات مرسدس بنز از ای کلاس گرفته تا سی کلاس نتوانسته‌اند از منظر جذابیت و زیبایی بصری به پای کلاس اس برسند. با گذشت بیش از 3 سال از معرفی این اتومبیل لوکس می‌توان گفت خطوط طراحی‌شده روی کلاس اس، روند طراحی‌های آتی مرسدس بنز را نیز پایه‌ریزی کرده است.می‌توان این‌چنین ادعا کرد که مرسدس بنز با چنین طراحی زیبایی برای اس کلاس باعث شده این خودرو از نظر جذابیت بصری بتواند در مدتی طولانی یکه‌تازی کند به نحوی که حتی ورود‌ بی‌ام‌و‌های  جدید هم نتواند آن را از رقابت کنار بگذارد.چگونگی مونتاژ قطعات و فرم کلی آئرودینامیک اتاق را می‌توان از جمله قابل‌ملاحظه‌ترین خصوصیت‌های این نسل از مرسدس بنزها دانست چرا که این موارد در کلاس اس، نسبت به نسل‌های قبلی این خودرو رشد بسیار خوبی داشته است؛ مثلا چراغ‌های عقب مرسدس بنز دارای هیچ نوعی از بیرون زدگی نیست و ساختاری صیقلی و نرم دارد، این ویژگی‌های باعث شده که این چراغ‌ها با ذات کلی کابین مرسدس بنز اس کلاس دارای تناسب باشد، به طوری که ضمن بهبود بخشیدن شرایط آئرودینامیکی توانسته یک تمایز ویژه از نظر زیبایی‌های بصری برای این خودرو فراهم آورد.

کابین و فضای داخلی
کابین مرسدس بنزهای اس کلاس دارای کیفتی منحصربه‌فرد است که می‌تواند راحتی بسیاری برای سرنشینان خودرو به ارمغان آورد اما مرسدس بنز به همین رضایت نداده و هم چنان به روند پیشرفت خود در این زمینه ادامه می‌دهد و با ارائه‌ی مدل های تازه، یک بار دیگر استانداردهای جهانی را بالاتر می‌برد. با این حساب جای تعجب نیست که در مرسدس بنز کلاس اس هم شاهد پیشرفت مهندسی، نوآوری، رفاه و آسایش سرنشینان در کابین این خودرو هستیم. وضعیت ارگونومی، ویژگی‌های صندلی‌ها، طراحی کابین و کیفیت مواد به‌کاررفته در این خودرو به نحوی است که حتی لاکچری هایی نظیر رولزرویس را پشت سر گذاشته است. با این حال می‌توان نمایشگر بزرگ مجموعه پشت آمپر و نمایشگر مرکزی را کمی مورد نقد قرارداد. هرچند افرادی هستند که این نمایشگرهای بزرگ، باب سلیقه‌ی آن‌ها باشند اما در حالت کلی می‌توان این نظر را داشت که چنین نمایشگرهای بزرگی بیشتر مناسب محیط خانه هستند و حس و حال بودن در ماشین را به هم می‌زنند.
علاوه بر این آن حس خوبی که عقربه‌های مکانیکی و قطعات فنی قدیمی تداعی می‌کنند هرگز توسط ابزارهای دیجیتالی به مخاطبان القا نمی‌شود بنابراین بیراه نیست که بگوییم خودرویی مانند مرسدس بنز اس کلاس با استفاده از این نمایشگرهای بزرگ خود را در معرض خطر قرار داده است. این موضوع را می‌توان این‌چنین توضیح داد که با وجود این که اکنون در سال 2017 قرار داریم اما هنوز مدل‌های مرسدس بنز اس 90 در سطح جهانی پر طرفدار هستند و این یک واقعیت است که عمر خودرویی لوکس مانند سری اس مرسدس بنز می‌تواند حتی بیش از 20 سال هم باشد و این موضوعی است که نسل‌های جدید این خودرو را که تکنولوژی محور شده‌اند با مشکلات زیادی روبرو کرده چرا که به عنوان مثال 10 سال دیگر چنین نمایشگرهایی بسیار بی‌مصرف و قدیمی به نظر خواهند آمد و حتی به احتمال زیاد صاحبان این خودروها در صورت خرابی این نمایشگرها ارزشی برای درست کردن آن‌ها قائل نشوند که این موارد می‌تواند برای ارزش کلی مرسدس بنز مسئله‌ساز شود.

مشخصات فنی
مرسدس بنز برای این مدل پیشرانه های 6، 8 و 12 سیلندری بنزینی و دیزلی را ارائه می‌دهد. پیشرانه ی 6 سیلندری برای مدل های پایه به کار می رود که اقتصادی‌تر است اما محصولی مانند S65 AMG از موتور 12 سیلندر بهره می بردکه می‌تواند قدرتی معادل 630 اسب بخار را تولید کند. عددی که این خودرو را از سریع‌ترین خودروهای قرن بیستم هم فراتر می‌برد؛ اما مرسدس بنز در این نسل از خودروهای هیبریدی خود نظیر S400 و S500 توانسته به نقطه‌ی بهینه از عملکرد قدرتمند و ویژگی‌های اقتصادی دست یابد. مثلا S500 هیبریدی یا قدرت 422 اسب بخار در 100 کیلومتر فقط 3 لیتر سوخت مصرف می‌کند که برای یک سدان بزرگ و لوکس بسیار عالی به نظر می‌رسد. این خودرو هم چنین با استفاده از سیستم فنربندی مجیک بادی کنترل بهره مند است، قابلیتی که خود مرسدس هم از آن به عنوان یک جادو یاد می‌کند. این سیستم به خودرو این امکان را می‌دهد که از طریق اتصال به سیستم‌های راداری و دوربین‌های مخصوص، اطلاعات مربوط به ناهمواری‌های جاده‌ها را دریافت کند و بتواند قبل از رسیدن به پستی و بلندی‌ها فنربندی خود را با توجه به شرایط تنظیم کند.
این قابلیت اعجاب‌آور برای سرنشینان یک سفر بسیار راحت را رقم می زند. این تکنولوژی در کنار سامانه‌های جلوگیری از تصادف باعث می‌شود رانندگی در این خودرو بسیار لذت‌بخش و مفرح باشد و مرسدس را به هم‌سفری بی‌نظیر تبدیل کند.با وجود مدل های مختلفی که از مرسدس بنزهای کلاس اس وجود دارد این خودرو فقط در مدل S500 غیر هیبریدی به ایران وارد شده است. S500 از یک موتور 8 سیلندر 4.6 لیتری بهره می‌برد این موتور توین توربو می‌تواند باقدرت 488 اسب بخار و گشتاور 700 نیوتون‌متری ایجاد کند. نیروی مورد نیاز موتور توسط گیربکس‌های 7 سرعته ی نسل جدید جی 7 جی ترونیک تامین می‌شود. البته گفتنی است از سال 2015 در مدل کوپه شاهد جایگزینی این گیربکس با مدل 9 سرعته بودیم بنابراین دور از انتظار نیست که در به زودی در مدل های فیس لیفت هم شاهد به‌کارگیری گیربکس‌های 9 سرعته باشیم.
با این وجود به این خاطر که اس کلاس‌هایی که به کشور ما واردشده‌اند بیشتر مربوط به سال 2014 هستند در آن‌ها از همان گیربکس هفت سرعته استفاده شده است.نکته‌ی تاسف برانگیز این است که اس کلاس‌های واردشده به کشورمان از قابلیت سامانه‌ی مجیک بادی که پیش از این توضیح دادیم بی‌بهره‌اند. این موضوع وقتی آزاردهنده‌تر می‌شود که متوجه می‌شویم فنربندی کلاسیک اس کلاس در مقابل قدرت بالای پیشرانه و وزن زیاد بدنه‌ی این خودرو نمی‌تواند چندان نرم و راحت عمل کند.این خودرو می‌تواند در 4.5 ثانیه از صفر به شتاب 100 کیلومتر در ساعت برسد. از دیگر امکانات آن می‌توان به صندلی‌های بسیار راحت و نرم آن که از جنس چرم هستند اشاره کرد به طوری که سرنشینان صندلی‌های عقب با نشستن در مبل متحرک خود از سفری راحت لذت خوانند برد. امکان تنظیم رنگ فضای درون کابین هم دیگر ثبت ذخیرۀ مهلت‌دار فیلم خیال‌پردازی و دوست‌داشتنی این خودرو است علاوه بر این‌ها وجود سامانه دید در شب و سامانه‌های راداری و ترمز گیری اتوماتیک می‌توانند صاحب این خودرو را از تصادفات ایمن نگه‌دارند.

قیمت
در شرایط فعلی بازار می‌توان مرسدس بنز را با قیمتی در محدوده‌ی 600 تا 850 میلیون تومان خریداری کرد اما در مورد نسل جدید اس کلاس ماجرا فرق می‌کند. با توجه به قوانین مربوط به منع واردات این خودرو، قیمت آن حدود 20 دستگاهی که در کشور وجود داشت با سیری صعودی از 1 میلیارد و 400 میلیون تومان به حدود 2 میلیارد و 500 میلیارد و حتی 3 میلیارد تومان رسید. در چنین شرایطی حتی ورود نسل جدید بی‌ام‌وها هم نتوانست قیمت این خودرو را پایین بیاورد و به نظر می‌رسد تنها چیزی که می‌تواند بهای این لاکچری فوق گران‌قیمت را کمی تعدیل کند ورود مدل های بیشتری از این خودروها باشد.