داستان هیوندای النترا یا هیوندای آوانته برمیگردد به سال 1990 میلادی. در ابتدا Elantra در بازار استرالیا و در برخی از بازارهای اروپا با نام Lnatra عرضه می شد. در همین بازارها نیز مدتی قبل میتسوبیشی خودرویی را با نام Elante عرضه کرده بود. بر همین اساس شرکت هیوندای از سال 2001 نام این خودرو را از Lnatra به Elantra تغییر داد.
داستان هیوندای النترا یا هیوندای آوانته برمیگردد به سال 1990 میلادی. در ابتدا Elantra در بازار استرالیا و در برخی از بازارهای اروپا با نام Lnatra عرضه می شد. در همین بازارها نیز مدتی قبل میتسوبیشی خودرویی را با نام Elante عرضه کرده بود. بر همین اساس شرکت هیوندای از سال 2001 نام این خودرو را از Lnatra به Elantra تغییر داد.
2017 (اولین تجربه ی رانندگی با النترا 2017 در ایران)
داستان هیوندایالنترا یا هیوندای آوانته برمیگردد به سال 1990 میلادی. در ابتدا Elantra در بازار استرالیا و در برخی از بازارهای اروپا با نام Lnatra عرضه می شد. در همین بازارها نیز مدتی قبل میتسوبیشی خودرویی را با نام Elante عرضه کرده بود. بر همین اساس شرکت هیوندای از سال 2001 نام این خودرو را از Lnatra به Elantra تغییر داد. نسل اول این خودرو در سال 1990 به بازار عرضه شد و در سال 1993 دچار یک سری تغییرات ظاهری ( فیس لیفت) شد. نسل اول این خودرو تا اواسط سال 1995 در خط تولید هیوندای قرار داشت و سپس در اواخر سال 1995 نسل دوم این خودرو به بازار عرضه شد. نسل دوم النترا نیز در سال 1999 دچار تغییرات ظاهری ( فیس لیفت) شد، اما نسخه ی فیس لیفت شده ی این نسل نتوانست زیاد در کارخانه ی هیوندای دوام بیاورد و در سال 2000 پرونده ی این نسل نیز بسته شد. در سال 2000 هیوندای نام این خودرو را به آوانته تغییر داد که این نسل تواسنت به بازار ایران راه پیدا کند. آوانته در کشورمان تواسنت برای خود طرفدارانی جمع کند و به فروش خوبی برسد. نسل چهارم این خودرو در بین سال های 2006 تا با 2010 با نام النترا در خط تولید هیوندای قرار داشت که بنا به دلایل نامعلومی نتوانست به بازار ایران راه پیدا کند.
سرانجام در اواخر سال 2010 نسل پنجم این خودرو معرفی شد. این نسل با ورودش به بازار ایران توانست از فروش بسیار خوبی برخوردار شود و چالشی بسیار سخت برای رقبایش در ایران ایجاد کند. به طور کلی نسل پنجم النترا 4 اتاق مختلف داشت که فقط 2 اتاق آن توانست به ایران راه پیدا کند، یکی اتاق اولیه و یکی هم نسخه ی فیس لیفت شده ی این خودرو. این یعنی اتاق کوپه ( دو درب ) و LongDong بنا به دلایلی نا مشخص، نتوانست به بازار ایران راه پیدا کند. سر انجام در اواخر سال 2015 نسل ششم این خودرو در نمایشگاه لس آنجلس رو نمایی شد. این نسل از النترا در ژانویه ی سال 2016 به سبد خرید محصولات هیوندای اضافه شد. لازم به ذکر است که النترا در کره ی جنوبی با نام آوانته عرضه می شود. هیوندای تصمیم گرفت تا برای سال 2017 یک نسخه از این خودرو را با نام النترا اسپرت برای بازار آمریکای شمالی عرضه کند. این نسخه دارای ظاهری خشن و موتوری قوی تر بوده که مجهز به توربو شده است. این نسل از النترا هنوز به بازار ایران راه پیدا نکرده، اما اگر یک سری به بازار مناطق آزاد بزنید، می توانید این خودرو را مشاهده کنید. خودروی مورد نظر ما تولید سال 2016 است که ما موفق به بررسی این خودرو در جزیره ی کیش شدیم. با موتوتل همراه باشید.
نسل ششم النترا بر روی یک شاسی کاملا جدید قرار گرفته است. جالب است بدانید که 53% این شاسی از فولاد سخت درست شده که این یعنی 22% بیشتر از مدل قبلی خود. یک طراحی خوب و استفاده از مواد با کیفیت، باعث شده تا النترا 29.5% کاهش وزن داشته باشد. طول این خودرو از 4549 میلی متر به 4569 میلی متر ارتقا پیدا کرده و عرض آن نیز از 1800 به 1801 میلی متر رسیده است. با این اوصاف باید هیوندای را تشویق کرد، با اینکه افزایش اندازه و اضافه شدن فولاد سخت در بدنه داشته، باز توانسته وزن این خودرو را کاهش بدهد. با کمی دقت در ظاهر این خودرو می توانید اصالت ظاهر النترا را مشاهده کنید. شاید در نگاه اول خیلی از مردم فکر کنند که این خودرو، نسخه ی فیس لیفت شده ی نسل قبل است. یک طراحی ساده در عین حال جذاب و اسپرت! چراغ های عقب مقداری کشیده تر شده و در عوض شعاع نور چراغ ها کاهش پیدا کرده است. همچنین این النترا برای اولین بار است که مجهز به سیستم دی لایت ( Day-Light) شده است.
در طراحی داخل کابین نیز هیوندای تمرکز خود را بر روی راننده گذاشته است. به طوری که صفحه نمایش این خودرو با زاویه ی 6.9 درجه ای به سمت راننده قرار داده شده است. البته خودروی تست شده ی ما سیستم صفحه ی نمایش را ندارد. دکمه های خودرو نیز به طرز خوبی قرار داده شده اند و شما به راحتی می-توانید از امکانات خودرو بدون آنکه گیج شوید استفاده کنید. در نسل های گذشته ی این خودرو زمانی که با سرعت تقریبا زیاد از روی دست انداز عبور می کردید یا اینکه خودرو درن یک چاله می افتاد، ممکن بود که اتاق خودرو تکان های زیادی داشته باشد، و یا حتی در زمان رانندگی های طولانی صدای قطعات خودرو به گوش می رسید. در این نسل از النترا هیوندای به طور قابل توجهی این مشکل را با استفاده از مواد مرغوب و با کیفیت حل کرده است. به دلیل بیشتر شدن طول و عرض خودرو، فضای داخل خودرو نیز بیشتر شده است. اما یکی از نکاتی که می توان از آن ایراد گرفت، کوتاه تر شدن سقف این خودرو است. اگر شما فردی قد بلند باشید، سوار و پیاده شدن از این خودرو تا حدی برای شما سخت خواهد بود. اما به دلیل کوتاه شدن سقف خودرو، شیشه ی جلویی خودرو کشیده تر شده و دید راننده نسبت به نسل قبل بهتر شده است.
این سوناتای کوچک دارای یک صفحه نمایش 7 اینچی است که شما می توانید از روی آن سیستم ناوبری خودروی خود را کنترل کنید. البته همانطور که قبل تر گفته شد، خودروی مورد نظر ما سیستم صفحه ی نمایش را نداشت. همچنین هیوندای برای سیستم صوتی این خودرو درگاه AUX و USB و سیستم بلوتوث را قرار داده است. همچنین هیوندای دسترسی به سیستم صوتی را از روی فرمان را برای رانندگان مقدور کرده است. سیستم صوتی این خودرو مجهز به 6 اسپیکر استریو است. البته به خواسته ی مشتری این 6 اسپیکر معمولی با اسپیکر های برند اینفینتی تعویض می شود. در نسخه های معمولی این خودرو، فقط صندلی های جلو دارای گرم کن صندلی است، ولی نسخه های فول آن 4 صندلی و غربیلک فرمان مجهز به گرم کن شده که خودروی مورد نظر ما به دلیل بودن در آب و هوایی گرم، کلا سیستم گرم کن صندلی را ندارد، زیرا که دارا بودن این آپشن در جزیره ی کیش واقعا لازم نیست و هزینه ی اضافی است. از دیگر امکانات این خودرو می توان به سانروف برقی، چراغ جلو های اتوماتیک، سنسور پارک، دوربین دید عقب که بر روی آیینه ی وسطی خودرو نمایش داده می شود، کروز کنترل و کلی امکانات دیگر که شما با پرداخت مبلغ های بیشتر می توانید بر روی خودروی خود داشته باشید.
النترا از نظر ایمنی نیز توانسته نمره ی خوبی دریافت کند. با داشتن سیستم هایی همچون حرکت بین خطوط، سیستم ترمز اضطراری و درب هوشمند صندوق عقب توانسته در دل منتقدان خودرو جای باز کند. یکی از ایراد هایی که می شود به سیستم ایمنی این خودرو گرفت، سیستم ترمز آن است که هم جلو و هم عقب خودرو به سیستم دیسکی مجهز شده که این مسئله مقداری آدم را دل سرد می کند. هیوندای در قسمت کیسه ی هوای این خودرو کم نگذاشته و تا حد ممکن این خودرو را مجهز به کیسه های هوا کرده است. وقتی که شما پدال گاز را تا آخر فشار می دهید، پیشرانه ی 2 لیتریه 147 اسب بخاری این خودرو شما را متعجب خواهد کرد. این پیشرانه که به یک گیربکس 6 سرعته ی اتوماتیک مجهز شده، می تواند در عرض 7.8 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت برسد. فرمان پذیری این خودرو بسیار بهتر شده و رانندگی با این خودرو واقع لذت بخش شده است. این پیشرانه درای مصرف ترکیبی سوخت 7.1 لیتر در هر صد کیلومتر است. النترا دارای 4 سایز تایر 15، 16، 17 و 18 اینچی است که به درخواست مشتری بر روی خودرو نصب می کند. النترا با داشتن فضای بار و داخل کابین نسبتا بزرگ، مناسب یک خانواده ی چهار نفره بوده و می تواند همراه خوب و بی دردسری برای شما در سفرهایتان باشد. این النترا قرار است در بازار داخلی با خودرهایی همچون مزدا3 و تویوتا کرولا رقابت کند. هنوز که نسل جدید این خودروها دستشان به پلاک ملی نرسیده است. اما امیدواریم که هر چه زودتر این خودروها را در خیابان های شهر ببینیم.
دوستان حمایت فراموش نشود